torsdag 27 mars 2014

Det ska bandas i tid

Apropå kassettband, som jag skrev om häromdagen, gjorde jag faktiskt ett gammalt hederligt blandband för inte så himla längesen. Innan jag hade en egen bil lånade jag min styvpappas Pajero, och det fanns bara kassettbandspelare i den. Jag lyckades rota fram några gamla band med Deep Purple, Def Leppard, Queen och Whitesnake som min moster spelade in nån gång på 80-talet, men det var riktigt kul att spela in ett nytt också. Allt det där knappandet och tryckandet och spolandet fram och tillbaka väckte kära minnen. Jag vet inte hur många timmar jag har spenderat framför en, och ibland två, bandspelare, eller hur många hundra band jag har spelat in.

Jag fick min första bandspelare i julklapp när jag var två år, och det första jag gjorde var tydligen att dunka den ordentligt i golvet några gånger. Efter det hållbarhetstestet hade jag kvar den i nästan 30 år. När jag flyttade hemifrån fick den stå på en liten pall i köket. Luckan var trasig och antennen hade gått av, men annars var den hur bra som helst. Jag ångrar att jag slängde den.

Det lyssnas fortfarande på kassetter i det här hushållet. Det är bara en annan bandspelare som står på en annan liten pall i ett annat kök. Ibland går livet framåt i cirkel.


Bra musik på gång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar