söndag 16 mars 2014

Häxjakt

En av mina favoritböcker är Good Omens: The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch. Huvudpersonerna, om man nu kan kalla dem för personer, är en ängel och en demon, och handlingen kretsar runt en nära förestående apokalyps. 

I boken förekommer en relativt okänd verksamhet som kallas The Witchfinder Army. Att den är okänd beror på att den har varit så framgångsrik med sin häxjakt att det numer endast finns en enda medlem kvar. Denna enmansarmé består av ingen mindre än Witchfinder Sergeant Shadwell. Därifrån är steget inte långt till Witchfinder General, som var ett av banden inom the New Wave of British Heavy Metal och bland de första att spela doom metal.

Witchfinder General tog sitt namn efter en skräckfilm från 60-talet. Jag har inte sett den och det är nog lika bra för jag är löjligt lättskrämd och väldigt mörkrädd. Däremot har jag lyssnat en del på bandet. Det är ärligt talat inte det bästa bandet jag har hört, men det beror mest på sångaren (jag kan vara extremt kräsen när det gäller sångare). Musiken är ändå riktigt doomig och bra. Några exempel:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar