fredag 14 mars 2014

Sonic/Chthonic

Jag satt och grunnade lite på hur många asiatiska rockband jag känner till och insåg att det bara är ett enda. Det kändes lite futtigt så jag fick för mig att börja leta lite på nätet. Att försöka hitta något kinesiskt som var värt att lyssna på var inte lätt, men via ett kinesiskt forum fick jag tips om  唐朝 som är ett hårdrocksband, 窒息 som spelar dödsmetal och 夜叉 som är ett metalband. Relativt oanvändbar kunskap alltså. Japanska hårdrockband verkar det däremot finnas hur många som helst. Sex Machineguns spelar exempelvis heavy metal, speed metal, power metal, glam metal och thrash! Inte dåligt.

Nånstans i Japan gav jag upp och insåg att jag får hålla mig till Chthonic, som jag förmodligen aldrig hade hört talas om, om jag inte hade åkt till Wacken 2012. De är lyckligtvis så bra att det räcker för hela Asien. Det som är så coolt är att de sjunger på både engelska och taiwanesiska och att de spelar dödsmetal med erhu, som är ett traditionellt kinesiskt stråkinstrument. Bandet är hyllat i Taiwan men förbjudet i Kina. 

Jag träffade några trogna Chthonicfans i Tyskland och det första jag frågade var hur i h-vete man uttalar det där namnet. Tydligen heter de Sonic, men det visste de i bandet inte hur man skrev på engelska. Sant eller ej, men det är iaf betydligt lättare att uttala.



中华民国 !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar