söndag 9 mars 2014

Made in Värmland

På mellanstadiet startade jag och tre tjejkompisar ett band som vi gav det fantasifulla namnet The Girls. Det var högst oklart vem som skulle göra vad i bandet. Någon kunde spela lite trummor, någon saxofon, några piano och allihop sjöng. Det blev dessvärre inte så mycket mer än att vi satt och spånade men det var ju kul det med. Med ett sånt namn hade vi nog inte blivit nåt rockband ändå.

Om jag till slut hade fått tummen ur och startat ett rockband skulle ett av mina album ha hetat Värmland. Ok, det känns kanske lika överdrivet lokalpatriotiskt som när Björn Starrins rollkaraktär i Bröllopsfotografen tatuerar in sin kärlek till hembygden över ryggen, men om det fungerar för Bon Jovi och Slipknot borde det fungera för mig med tänkte jag. Jag kan dock medge att "New Jersey" och "Iowa" låter aningen fräckare.

I dag bjuder jag på två riktiga rökare med Värmlandsanknytning .

Den första låten framförs av ett gäng från Forshaga. Dom gillar sprit och hatar disco.



Den andra gruppen verkar det vara helt omöjligt att få reda på nånting om. Låten heter i vilket fall Highwired och förekommer i två filmer av Ulf Malmros, som är uppväxt i Molkom. Den ena filmen nämnde jag tidigare, och den andra heter Smala Sussie.



Ifall nån undrar vilken tatuering jag menar kan ni kolla det här underbara klippet.



Med de härliga orden avrundar jag för denna gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar