tisdag 15 juli 2014

Modern retro

Idag blir det en otippad kombination av sextiotalspop och industrimetal när Pain, a.k.a Peter Tägtgren, gör sin egen tolkning av Beatleslåten Eleanor Rigby. The Beatles är bra och Pain är bra. Enligt grundläggande matematik blir även resultatet bra. Jag tycker att det låter helt ok.

Jag har haft med en Painlåt tidigare, Shut Your Mouth, och den här låten är med på samma album; Nothing Remains the Same från 2002. Fantastiskt bra. Peter Tägtgren, som även är grundare av, sångare och gitarrist i grymma bandet Hypocrisy, är något av ett musikalist geni för att inte säga arbetsnarkoman. På Pains album sjunger han, spelar alla instrument och producerar. Han producerar även skivor för en hel drös andra band som Children of Bodom, Sabaton och Dark Funeral i sin egen studio. Jag önskar att jag hade en promille av hans talang. Det hade ju varit fullt tillräckligt för att vara med i nån sorts musikdokusåpa på tv... Eller, som jag hade gjort, starta ett jävligt grymt band.

Jag har inte bestämt mig än om jag ska åka på Skogsröjet, som är en tvådagarsfestival i Rejmyre första helgen i augusti. Om jag åker dit är det först och främst för att se Pain. Jag har sett Hypocrisy tidigare och det var en närmast religiös upplevelse, vilket är lite ironiskt med tanke på att deras tidiga texter var ganska antireligiösa. Det var innan Peter blev bortförd av utomjordingar och började skriva om ufon och rymdvarelser. Jag förutsätter att Pain är minst lika bra live som Hypocrisy, fastän jag egentligen föredrar Hypocrisys death metal före industrimetal a´la Pain.

Den som lever får se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar