torsdag 10 april 2014

Metal - en översikt

En något förenklad och inte särskilt vetenskaplig lista över diverse underkategorier till begreppet hårdrock.

Hårdrock/heavy metal: Samma sak som musik faktiskt.

Thrash metal: Mangla, shredda, förstör, var för fan inte rädd om gitarrerna och trummor finns det nya i affären! Helvete vad världen är sjuk! Krig, olycka, livsfarliga virus! Dööööö!

Speed metal: Kom igen pöjker nu spelar vi den där tralliga thrashlåten vi skrev. Problemet är att den är tio minuter lång och vi har bara fem minuter kvar av studiotiden, så kör bara kör!

Power metal: Alex 1: spela jävligt energiskt nu på trummorna - så många dubbeltramp du kan få in på kortast tid. Tom, Oliver, Roberto: kör det där staccatostuket vi pratade om. Alex 2: spela keyboard lite medeltida liksom. Fabio du sjunger så högt du kan, som om du blev jagad av en drake, och sen sjunger alla sexstämmigt som en gosskör i refrengen. Capish? Damn, jag önskar att jag levde i en fantasyroman.

Glam metal: Var fan är min spegel??? Måste kolla håret igen. Shit vad många brudar i publiken, vi kör nog fem ballader ikväll. Glöm inte att LE så är vi snart på MTV!

Sleaze metal: Vad fan är en spegel??? Det finns ju bandana, och hattar. Sex, droger och rock´n´roll baby. "I used to do a little but a little wouldn´t do it so the little got more and more."

Stoner rock: Fuzz fuzz fuzz fuzzy fuzz fuzz. Bluesy blues. Doomy fuzzy fuzz.

Doom metal: Världen kommer att gå under. Kanske inte idag men helt klart imorgon. Jag är nästan säker. Annars kommer den definitivt att tas över av häxor och trollkarlar. Eller spöken. Nåt övernaturligt iaf. Tur att jag inte spelar Power metal så att jag hinner fundera på allvarliga grejer under tiden. 

Funeral doom: En kamp mot klockan. Inte många har kommit igenom en skiva och kunnat berätta om den innan livet är slut. I värsta fall skräms man till döds av sången. Kom inte och säg att du inte har blivit varnad.

Drone metal: Ångestframkallande tortyrredskap. Don´t go there.

Nu-metal: Helvete mina kläder är för stora, och varför har min gitarr sju strängar? Skit i det, nu spelar vi lite metal. Annars är ju rap rätt bra också, men vi kanske skulle köra lite pop en stund? Fast growl är jävla fräckt alltså. Vem fan tog in en DJ? Skit samma, måste man välja?

Fridens liljor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar