fredag 4 april 2014

Viktigt att veta

Även om det är skittråkigt att ligga hemma och vara sjuk finns det fördelar med eländet. Den här gången har jag passat jag på att suga i mig lite mer musikkunskap, och efter tre dagar i soffan har jag hunnit klämma rätt många rockumentärer.

Jag är nu självutnämnd expert på ljudeffekterna på Judas Priests låt Metal Gods från albumet British Steel som kom 1980. Extremt värdefull kunskap. Är det inte väldigt intressant att veta att den spelades in i Ringo Starrs hus, till exempel? Det är ju en klockren isbrytare nästa gång man hamnar på en fest med en massa folk man inte känner.

Ljudeffekter hittade de på lite allteftersom. Det smällande ljudet ca en halvminut in i låten är de stora portarna på huset som stängs. Pisksnärtarna är en gitarrsträng som slås mot ett köksbord. Sist men inte minst är marschljudet i slutet inget annat än Rob Halford som står med en bricka och rasslar med Ringo Starrs bestick! Vem hade gissat det? Jag är hemskt glad att veta detta, och delade entusiastiskt med mig av min nyvunna kunskap till sambon när han kom hem igår. Han kontrade med att ta på sig sin British Steeltröja. Kärlek.

Som parentes till detta kan jag berätta att jag nyligen läste en artikel om hur man lyckas med en blogg. Utöver att välja en ljus bakgrund (pfff, hur metal är det?) är det absolut viktigaste att man skriver om något som berör så många som möjligt. LÄTT! Vem är inte intresserad av ljudeffekterna på British Steel?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar