torsdag 1 maj 2014

Vintern rasat

Första maj idag! Sommaren är på ingång och vad kan passa bättre än motorcykelljud och bra rock´n´roll? Dagens låt Motorhead finns med på Motorheads egentliga debutalbum On Parole, som spelades in 1975-1976. Det släpptes dock inte förrän 1979.  Det album som kom ut först är istället Motorhead. Låten Motorhead finns givetvis med också på albumet Motorhead, fast i lite annan tappning. Lite rörigt, ja. Jag tycker att den ursprungliga versionen är bäst.

Iron Horse/Born to Lose, som är Lemmys tribute till sin forne rumskompis och dåvarande ledare för Londonkapitlet av världens mest kända motorcykelklubb, finns också med på båda albumen. Jag har läst någonstans att Lemmy är hedersmedlem i klubben, men det kan jag ha fått om bakaxeln. Vi har inte riktigt samma umgängeskretsar. Den enda mc-klubb som jag har haft någon sorts samröre med är Tors MC i Karlstad. Och MC Donalds.

Oavsett vilken klubb man är med i och vilka intressen man har så har hårdrock och motorcyklar alltid följts åt. Försök att räkna hur många skivor som har motorcyklar på omslaget, eller låtar som har inslag med motorcykelljud. Eller kom på nåt tuffare än att köra ut en rykande best på scenen. 

Jag tycker inte att det är tufft att halshugga djur eller att tända eld på sig själv. Det första är djurplågeri och det andra är bara dumt. Halford på en Harley vinner varje gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar