torsdag 5 februari 2015

Favorit i repris

Ja så blev det faktiskt. D-A-D var så bra på sin fredagsspelning på 70 000 tons of Rock att jag var tvungen att se dom igen på söndagen, då de spelade igen. Det bästa är att allt finns att återuppleva på nätet. Dagens klipp är från den första spelningen, och jag tror banne mig att jag är med på ett hörn alldeles framme vid vänsterkanten på scenen. Tycker mig se sambons hårsvall också. Vi stod alldeles nedanför Binzer den yngre, bandets svängiga gitarrist iklädd topphatt. Visst klär den honom?

Broder Jacob
Binzer den äldre är en sann showman. I början av båda spelningarna sprang han runt i publiken medan han körde "Isn´t This Wild". På söndagen var det inte lika mycket folk, så han försökte få lite tryck i lokalen. Vad gör folk? Tar kort, givetvis. 

Broder Jesper
Den relativt sansade Jacob har sin motpol i basisten Stig Pedersen. Jag har aldrig sett någon som använder hela scenen så som han, och då har jag ändå sett Mick Jagger i toppform. Han klättrar på allt, ju högre desto bättre, och det är ett under att han inte spräcker byxorna. Svarta på fredagen, röda på söndagen. Båda med "NASTY" på baken, vilket är betydligt roligare än glittriga mysbyxor med "TASTY" på. Dessutom har han de mest underhållande gitarrerna av alla; egendesignade tvåsträngade. Han behöver bara E och A. Det svänger som satan. När en av de självlysande strängarna på hans Plasma Sandbird brast blev det dock lite väl klent (även om han faktiskt ibland har använt ensträngade basar), så hela söndagsspelningen fick köras på järnkorset.
Stig vig
Red Hot & Nasty
Efteråt träffade vi på en cool Jacob, och sa på återseende på Sweden Rock! Innan dess far de bland annat till Kina. Tydligen har de inte samma problem som Cannibal Corpse...

Lite starstruck, änna
"Jihad" inledde, och publikfavoriten "Sleeping My Day Away" avslutade vid båda tillfällena. Min favorit är ändå "Riding With Sue"; en gammal goding från The Early Days där Stig står för sången och showen. Den får bli dagens lilla smakprov från världens största hårdrockskryssning, någonstans på väg mot Jamaica. Værsgo!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar