onsdag 18 februari 2015

Snabbverkande lyckopiller

Det har varit en osedvanligt trist dag idag. En vanlig, sketen onsdag med fallande regn, långsamma ekonomistyrningsdataprogram och bristande ork. Det är så mycket februari det kan bli.

Misströsta icke! Även tills synes evighetslånga transporträckor till nya månader dukar under när de hör dagens låt. (Nä, jag förstod inte heller den meningen). Redan från första takten förstår man att det här är en låt som inte kommer att lämna någon oberörd. Musiken drar igång som en obeveklig naturkraft, och när sången börjar är det bara att kapitulera. Den som inte påverkas borde kanske gå iväg och kolla blodtrycket, för herrejäsiken vilken låt detta är. En redig käftsmäll rakt i fejan på tristessen, och en spark i baken när både viljan och energin tagit slut.  

Det är inte helt logiskt, men dagens välbehövliga lyckopiller serveras av bandet med det melankoliskt klingande namnet Blues Pills. Första gången jag hörde bandet var i somras på Sweden Rock. Var annars. Deras självbetitlade album kom ut i juli förra året och innehåller 10 briljanta bitar av det hårda, bluesiga psykedeliska slaget som är omöjligt att inte känna sig tillfreds när man hör. Nu hörs och syns det svensk-fransk-amerikanska bandet överallt. De gjorde nyligen en bejublad, utsåld spelning på Sticky Fingers, de figurerar i varenda rocktidning och deras "High Class Woman" finns minsann med på engelska Classic Rocks Best of 2014-CD! Bästa låten på den samlingen, om du frågar mig. Inte ens "Bent To Fly" med Slash och Myles Kennedy är bättre.

Om jag gavs möjligheten att välja varfri musikalisk supertalang skulle jag vilja bli världens grymmaste trummis. Om jag, mot förmodan, fick önska mig ytterligare en egenskap skulle jag önska att jag kunde sjunga som Elin i Blues Pills. Ganska högt på önskelistan alltså! Rockvärlden behöver fler som hon, och med tanke på hur mycket det sjungs i det här hushållet behövs det åtminstone en person som faktiskt kan sjunga.

För de som minns att jag (relativt) snart fyller år kan jag meddela att jag nöjer mig med att få en häst. De andra grejerna är så svåra att slå in.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar