fredag 9 maj 2014

N.I.B

Det funkade! Mitt Grunge-uppror igår fungerade för idag sken solen igen. Tacka Soundgarden för det.

I vanliga fall brukar jag vilja lyssna på ösig och käck musik när det är ljust och varmt ute, men jag verkar vara ur fas med årstiderna. Jag har gått ner mig till knäna i ett mörkt och kletigt Black Sabbath-träsk och verkar inte komma därifrån hur mycket solen än skiner. Nåväl, det finns värre saker att råka ut för.

Varje gång jag hör låten Seether med gruppen Seether från plattan Seether fnyser jag lite och mumlar nåt om dålig fantasi, trots att låten är ok. Varje gång slår det mig också att låten Black Sabbath med gruppen Black Sabbath från plattan Black Sabbath är en av de bästa låtar jag vet. En av de bästa skivorna också. Jag har sagt det förut - inte kasta bäver i trähus.

Sabbath är de självklara kungarna av hårdrock, och är det något de kan, utöver att förmedla vilken stämning som råder i helvetet, är det att skapa grymma intron. The Wizard, War Pigs och Fairies Wear Boots är alla fantastiska, men just idag är favoriten Geezers basintro "Basically" till N.I.B. Jag kanske har koll på årstiderna trots allt. Den låten handlar ju faktiskt om att även Djävulen får vårkänslor.

My name is Lucifer, please take my hand.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar