söndag 1 juni 2014

Kan man röka en banan?

I alla fall om man frågar Bill Ward i Black Sabbath. Han hade tydligen som vana att i början av bandets karriär, när de var fattiga som kyrkråttor, tillreda bananer i folie och sen röka dem. Han blev hög som ett hus påstod han. Detta och mycket annat har jag lärt mig genom att läsa boken Iron Man. Jag blev inspirerad när jag köpte Yngwieboken, och har äntligen kommit igång med läsandet igen. Tre böcker samtidigt, i sann Yngwie-anda. More is more.

Jag har läst ett antal självbiografier nu och sett mer än min beskärda del av rockumentärer och slutar aldrig att förundras. Hur i helvete överlever människorna? Förvisso har det fallit bort en och annan genom åren. Inte bara genom överdoser dock. Jag har inte gjort nån statistisk undersökning eller så, men är det inte väldigt många rockstjärnor som har dött i trafikolyckor? Cliff Burton, Marc Bolan, Razzle, Cozy Powell, Criss Oliva osv.

Criss Oliva, som var gitarrist i bandet Savatage, dog när han krockade med en rattfyllerist 1993. Fyra år tidigare hade bandet släppt albumet Gutter Ballet, vilket även är namnet på dagens låt. Fantastiskt bra skiva.

Det är ju tur att musiken aldrig dör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar